Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți / credidam-english-version
blog01-600x400

We wear culture: De la Coco Chanel la portul tradiţional românesc

Google prezintă cea mai mare expoziţie virtuală dedicată modei şi stilului, care reuneşte 3000 de ani de cultură vestimentară. Proiectul “Purtăm cultură” (“We wear culture”, în original) lansat de Google Arts & Culture este rezultatul colaborării cu Muzeul Naţional al Ţăranului Român (MNŢR) la care se adaugă peste 180 de instituţii de cultură din New York, Paris, Londra, Tokio şi multe alte locuri de pe mapamond.

Cu ajutorul tehnologiei, vizitatorii pot explora milenii de evoluţie a stilului, de la mătasea care dă numele bine cunoscutei rute comerciale Drumul Mătăsii, la moda de la Versailles şi până la punk-ul britanic şi povestea blugilor. Piese de vestimentaţie care au influenţat generaţii întregi, precum tocurile lui Marilyn Monroe sau rochia neagră a lui Coco Chanel sunt readuse în prim plan prin realitatea virtuală. Expoziţiile cuprind tendinţele care au schimbat moda de-a lungul timpului, momente de cotitură şi personaje care au şi-au pus amprenta decisiv: Alexander McQueen, Marilyn Monroe,  Cristóbal Balenciaga, Coco Chanel, Audrey Hepburn, Christian Dior,  Helmut Newton, Irving Penn, Yves Saint Laurent, Manolo Blahnik, Gianni Versace , Oscar de la Renta, Pierre Balmain, Vivienne Westwood, Miyake Issey şi mulţi alţii.

Colecţia “Haina ţărănească” prezentată de MNŢR în cadrul proiectului “We wear culture” este dedicată portului tradiţional din zona României. Expoziţia virtuală cuprinde 27 de artefacte vestimentare, care se adaugă colecţiilor Muzeului Ţăranului deja existente pe platforma Google Arts & Culture.

“Fără pretenţia de a fi exhaustivă, expoziţia <Haina ţărănească> este o călătorie virtuală şi în acelaşi timp una simbolică, care recuperează frumuseţea unui patrimoniu ţărănesc divers şi complex, recontextualizând imaginea despre artă şi meşteşug. Această expoziţie creează publicului oportunitatea de a descoperi virtual patrimoniul de excepţie al MNŢR a cărui expunere permanentă este închisă temporar pentru lucrări de consolidare şi restaurare a clădirii monument istoric”, spune Liliana Passima, manager MNŢR.

Piesele prezentate în expoziţia MNŢR sunt însoţite de o coloană sonoră din colecţia “Ethnophonie” a Muzeului Naţional al Ţăranului Român: doine, hore, învârtite, brâuri.

Experţi în modă, curatori, designeri, universităţi, muzee şi ONG-uri din întreaga lume au colaborat pentru crearea expoziţiilor din proiectul “Purtăm cultură” prezentat de Google Arts & Culture, cu scopul de a arăta că moda este parte din cultura universală, o formă de artă cu impact asupra întregii societăţi. Pentru expunerea colecţiilor a fost utilizată cea mai recentă tehnologie Google, inclusiv realitate virtuală, video-uri la 360° şi imagini de rezoluţie foarte înaltă, care permit zoom pe detalii imperceptibile ochiului liber. (R.N.)

Gabriela Chiorean - Communication Manager CEE, GoogleGabriela Chiorean – Communication Manager CEE, Google

About Author

Connect with Me: