Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți / credidam-english-version
_LFC18_poster_web

Everybody Knows, de Asghar Fahradi, deschide Les Films de Cannes à Bucarest 2018

Burning, The Wild Pear Tree, BlacKkKlansman, The Man Who Killed Don Quixote şi Climax – în line-up-ul festivalului

Cea de-a 9-a ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest va începe cu filmul care a deschis şi festivalul de la Cannes anul acesta: Everybody Knows, cel mai recent film semnat Asghar Farhadi, marea vedetă a cinematografiei iraniene contemporane, singurul regizor cu două Oscaruri pentru film străin la activ (A Separation - 2012 şi The Salesman – 2016). Everybody Knows îi are în rolurile principale pe Penélope Cruz şi Javier Bardem şi spune povestea Laurei, care călătoreşte împreună cu copiii săi în satul natal din Spania, dar un eveniment neaşteptat transformă vizita într-o suită de probleme. „Noul film al regizorului explorează cu fler şi o nemiloasă eficienţă o rană nevindecată din sânul unei familii spaniole. Farhadi este un povestitor cu o forţă copleşitoare”, citim pe The Guardian.

Tot în weekendul de deschidere a festivalului va putea fi văzut şi Burning, film recompensat la Cannes cu premiul FIPRESCI şi premiul Vulcan, pentru scenografie. Lee Chang-dong, scriitor, scenarist şi pentru câţiva ani chiar ministru al culturii în Corea de Sud, şi-a început târziu cariera de regizor, dar poveştile dure şi critice la adresa societăţii l-au făcut rapid remarcat. A ajuns în atenţia criticilor de peste hotare în 1999, cu al doilea film al său, Peppermint Candy, care a primit apoi invitaţia de a fi prezentat în cadrul Quinzaine des Réalisateurs. În 2010, regizorul a revenit la Cannes cu filmul Poetry şi a câştigat premiul pentru scenariu. Inspirat dintr-o povestire scurtă de Haruki Murakami, Burning este un thriller romantic în care un scriitor aspirant şi un tip bogat devin rivali pentru dragostea aceleiaşi fete.

Tot în premieră va fi prezentat şi cel mai recent film al unui alt regizor-cult al Cannes-ului, Nuri Bilge Ceylan. La primul său film după Palme d’Or-ul pentru Winter Sleep, regizorul continuă pe aceeaşi linie, a unor poveşti care abundă în conversaţii şi idei, într-un ritm cehovian, de data aceasta părăsind câmpiile Anatoliei pentru un mic sat din nord vestul Turciei, în apropierea localităţii turistice Çanakkale. În The Wild Pear Tree, Ceylan spune povestea lui Sinan, un tânăr cu veleităţi de scriitor, care se întoarce în satul natal şi face tot posibilul să strângă bani pentru a fi publicat. „Filmul e ca senzaţia aceea, când începi o carte bună noaptea târziu şi te trezeşti că ai citit până dimineaţă” (Mubi).

Tot din competiţia oficială de la Cannes, spectatorii vor avea ocazia să vadă BlacKkKlansman, cel mai recent film semnat Spike Lee şi câştigătorul Marelui Premiu al Juriului. Adaptat după memoriile lui Ron Stallworth, filmul spune povestea un poliţist afro-american din Colorado care a reuşit să se infiltreze în filiala locală a Ku Klux Klan. Spike Lee reia aici tema rasismului, prezentă în multe dintre filmele lui, de la tragicomedia Do the Right Thing (1989), la biopic-ul Malcom X (1992) sau la documentarul 4 Little Girls (1997), toate multi premiate. În BlacKkKlansman, regizorul evită derapaje didactice în favoarea unui thriller cu tuşe de umor absurd „care parcă spune că o interpretare serioasă a subiectului nu poate funcţiona într-un prezent sufocat de nebunie generalizată”, scrie publicaţia The New Yorker. În distribuţie îi găsim pe John David Washington, fiul cel mare al lui Denzel Washington, şi pe Adam Driver (Paterson, r. Jim Jarmusch). BlacKkKlansman va fi distribuit în România de Ro Image, cu premiera pe 26 octombrie.

Selecţia Les Films de Cannes à Bucarest include şi The Man Who Killed Don Quixote, controversatul film al lui Terry Gilliam, care a aşteptat până în ultima clipă sentinţa unui tribunal francez pentru a putea fi prezentat, în afara competiţiei, ca film de închidere a festivalului de la Cannes. Totul a fost cauzat de un conflict între Gilliam şi producătorul său, Paolo Branco, iar disputele juridice – câteva săptămâni după proiecţia de la Cannes o altă instanţă a declarat că filmul a fost difuzat fără drepturi, a interzis distribuţia lui în cinematografele franceze iar Terry Gilliam are de plătit 10.000 de euro despăgubiri – au distras atenţia de la filmul în sine: „o poveste plină de inventivitate şi anarhism ce ne aminteşte de idealurile romantice în care lumea e populată de visători care îndrăznesc să spargă tiparele” (Time Out). The Man Who Killed Don Quixote va fi distribuit în România de Transilvania Film.

De la înfiinţarea sa, Les Films de Cannes à Bucarest a prezentat toate filmele excentricului Gaspar Noé, chou chou-ul festivalului, cum ar spune francezii. Aflat deja pentru a 7-a oară la Cannes, regizorul care a scandalizat cu filmul său emblematic Irreversible, a revenit anul acesta în Quinzaine des Réalisateurs cu Climax care a fost recompensat cu premiul Art Cinema Award. Climax este un film care combină atmosfera psihedelică din Enter the Void cu lascivitatea erotică din Love, într-o poveste care primeşte pe Variety subtitlul „Muzicalul Fame se întâlneşte cu Marchizul de Sade”. Climax va intra în cinematografe, distribuit de Independenţa film. (R.N.L.)

 _LFC18_poster_web

About Author

Connect with Me: