Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți / credidam-english-version
24 ani

CREDIDAM – 24

19 septembrie 1996 – data de naştere a CREDIDAM, pe numele lui complet Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi. Incontestabil, Ştefan Gheorghiu şi alţi entuziaşti care i-au fost alături au avut atunci viziune. Şi, evident, asemeneaa tuturor celor care încep o treabă cu bună credinţă, aveau o doză bună de idealism şi încă una şi mai consistentă de inocenţă. Aşa sunt toate începuturile.

Au trecut de atunci 24 de ani. Longevitatea acestui organism, care a continuat şi continuă să crească, este o dovadă a necesităţii lui şi a responsabilităţii şi tenacităţii celor care îl administrează. Într-o Românie în care să inovezi, să clădeşti este adesea imposibil, sunt şi oameni care cred până la capăt, adică zi de zi.

Lumea în care trăim este mai bogată, mai colorată, mai diversă pentru că artiştii o văd aşa şi o împărtăşesc cu noi. Arta e cea mai la îndemână formă de salvare, de evadare, de supravieţuire. Artiştii interpreţi sunt cei care aduc la rampă, în faţa umanităţii, reţeta lor de nemurire. Îi privim, îi admirăm, îi aplaudăm, ne “folosim” de creativitatea şi talentul lor în demersul nostru individual pentru o viaţă mai împlinită, mai fericită. Artiştii sunt unici, iar harul pe care îl gestionează, efortul pe care îl depun trebuie respectate şi onorate. De peste două decenii CREDIDAM face acest oficiu, de gardian al drepturilor artiştilor interpreţi şi, în paralel desfăşoară o activitate consecventă şi sistematică de conştientizare la nivelul show bussines-ului autohton. În fond, e vorba mai ales de educaţie în spiritul legii. Câte instituţii ale statului român se pot lăuda că fac asta? Câte îşi propun cu adevărat să o facă?

În 24 de ani de existenţă, CREDIDAM a virat bugetului de stat zeci de milioane de euro, şi-a mărit în fiecare an numărul de membri, a evoluat în planul administrării bazelor de date, al gestionării relaţiei cu utilizatorii (radio, tv, ambiental etc.) pe de-o parte şi cu artiştii, pe de cealaltă parte. Şi-a luat în serios rolul de intermediar, mediator şi nu de puţine ori a câştigat în justiţie cauze complicate, luptându-se cu interese de tot felul, cu indolenţa politicienilor, cu lipsa de rigoare şi responsabilitate ale celor meniţi să slujească cetăţenii.

Membru al celor mai importante două organisme internaţionale în domeniu – AEPO-ARTIS (Asociaţia Organizaţiilor Europene ale Artiştilor Interpreţi) şi SCAPR (Consiliul Societăţilor pentru Gestiunea Colectivă a Drepturilor Interpreţilor) – şi totodată semnatar al unor acorduri bilaterale cu organizaţii similare din întreaga lume, CREDIDAM este considerat astăzi, în unanimitate, de către partenerii săi externi drept exemplu de bune practici, model de eficienţă şi de transparenţă.

Una dintre cele mai dificile provocări a fost derularea campaniei FAIR INTERNET, menită a promova introducerea la nivelul directivei europene privind drepturile de autor a unui articol prin care utilizarea prestaţiilor artistice pe internet să facă în chip obligatoriu obiectul plăţii unei remuneraţii echitabile, prin gestiune colectivă obligatorie către artiştii interpreţi.

În data de 9 iunie, urmare a scrisorii AEPO-ARTIS, FIA, FIM și IAO, transmisă în luna ianuarie a.c., președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, AEPO-ARTIS și FIA, FIM, IAO, a fost invitat să participe la o întâlnire, prin videoconferință, cu comisarul european Mariya Gabriel. Prioritatea a fost, bineînțeles, implementarea articolului 18 din Directiva Copyright. În acest sens, reprezentanții AEPO-ARTIS au solicitat sprijinul comisarului Mariya Gabriel și au susținut necesitatea unei transpuneri corecte și eficiente a acestor prevederi în legislațiile naționale, în beneficiul artiștilor. O implementare corectă ar asigura recompensarea artiștilor, prin garantarea unei remunerații echitabile, plătită de platformele digitale. O transpunere, ca atare, a prevederilor articolul 18 nu este suficientă și nu ar trebui considerată astfel de Comisia Europeană.

În timpul întâlnirii, comisarul Mariya Gabriel a precizat că  Directiva Copyright trebuie interpretată în sensul recompensării concrete a artiștilor. Dat fiind impactul negativ al pandemiei asupra creatorilor din toată Europa, este crucial ca statele membre să transpună Directiva fără întârziere. La acest moment, comisarul Gabriel a asigurat AEPO ARTIS de sprijinul domniei sale. Cu toate acestea, sprijinul comisarului Breton va fi decisiv. AEPO ARTIS depune eforturi în acest sens.

2020 a fost şi este un moment dificil pentru artişti, oriunde în lume, în contextul complicat al pandemiei de Covid-19. Astfel, ca urmare a propunerii Comisiei Europene pentru redresarea UE, înaintată pe 27 mai a.c., AEPO-ARTIS, împreună cu alte 94 de organizații, au redactat o scrisoare prin care solicită: majorarea bugetului Europa Creativă (este susținută în acest sens propunerea de buget a Parlamentului European, în valoare de 2.8 miliarde euro) şi asigurarea că sectorul creativ va beneficia în mod corespunzător de acest plan de redresare, prin instrumentele sale.

Dragi membri CREDIDAM, vă mulţumim pentru fidelitate şi vă invităm să ne fiţi alături şi în anii ce vor veni. Se anunţă vremuri complicate, căci nimic nu e mai greu de schimbat decât mentalitatea, nimic nu e mai dificil de depăşit decât inerţia. Facem apel la solidaritatea voastră şi vă asigurăm că fiecare dintre voi este parte din aniversarea noastră de azi.

La mulţi ani nouă tuturor!

About Author

Connect with Me: