Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți / credidam-english-version
Film mut

Cine-concert The Wind: Irina Margareta Nistor & Foley’Ala, în cadrul FFE-23 / Festivalul Filmului European 2019. Silent screening, sound design & live scoring. In memoriam Tudor Caranfil.

Un experiment cvasi-improvizat de (re)construire a coloanei sonore a filmului „Vântul” (SUA, 1928), regia Victor Sjöström, cu o introducere de Lillian Gish programat luni 17 iunie, de la orele 21:30 la Centrul Cultural Maghiar din Bucureşti.

Muzica originală: Foley’Ala (Bucureşti-Bruxelles)

Alin Zăbrăuţeanu – foley, electronics, live processing

Alexandra Andrieş – voce, electronics, percuţie

Maria Petrescu – oboi

Radu Rădescu – percuţie, concept, texte originale

Irina Margareta Nistor – Vocea Filmelor

Această proiecţie de film mut cu muzică originală live este abordată într-o manieră inovatoare, apelând la o formulă inedită, reunită special pentru proiecte de rescoring. Cine-concertul „The Wind” propune publicului vizionarea comentată sonor a celei de-a opta pelicule realizate în Statele Unite ale Americii de regizorul suedez Victor Sjöström, cel care a devenit mult mai celebru spre sfârşitul vieţii, ca actor, interpretându-l pe bătrânul profesor din filmul lui Ingmar Bergman., „Fragii sălbatici”/Wild Strawberries (1957).

Filmul „The Wind” este o ecranizare produsă de MGM a romanului scris de Dorothy Scarborough, în care calul este prezent sub multiple forme şi la diferite niveluri de percepţie. De-a lungul peliculei, a cărei acţiune de desfăşoară în peisajul arid din vestului Statelor Unite, pot fi întâlniţi cai de povară, cai de herghelie, cai de trăsură, şaretă sau diligenţă, dar şi cai sălbatici care aleargă liberi prin deşertul Mojave sau chiar imaginea onirică a unui armăsar alb, ca simbol ancestral din cultura tradiţională a indienilor nord-americani. Toate personajele din film relaţionează într-un fel sau altul cu caii, care dau astfel substanţă dramatică acţiunii şi potenţează nuanţat o atmosferă de „western european”, după cum o numeşte criticul de film Tudor Caranfil, în lucrarea sa, „Vârstele peliculei” care plasează acest film printre cele mai valoroase 20 de pelicule din istoria cinematografului mondial.

Pentru a reinventa povestea vântului care o terorizează pe fragila şi vulnerabila Lillian Gish, formaţia Foley’Ala creează un ambient sonor de tipul teatrului radiofonic, în care, peste un layout prefabricat, intervin live elemente muzicale acustice şi electronice: auto-harpă, fluiere, chitară bas, sintetizator, procesoare de voce şi numeroase percuţii de culoare, cu inserţii de texte originale. Live scoring-ul conceput pentru „The Wind” se bazează atât pe tehnica sampling-ului, cât şi a instrumentelor acustice. Elementele de sound design specifice filmului (foley, sfx) se îmbină cu texturi menite să ofere un nou ambient şi totodată să însoţească dinamica şi tensiunea acţiunii dramatice. Abordarea sonoră electronică urmăreşte să atingă noi zone de explorare a unui film conceput înainte de era sintetizatoarelor, iar pasajele de text rostite de „Vocea Filmelor”, Irina Margareta Nistor, dezvăluie înţelesuri ascunse ale imaginii în mişcare, sub forma monologului interior, revelator al stărilor psihice ale protagonistei.

Foley’Ala este o trupă născută în anul 2013, ca o formulă ad-hoc de sound design & live scoring la proiecţii de filme mute acompaniate sonor. Formaţia creează un ambient acustic original, interpretat live sub forma unei cvasi-improvizaţii de (re)construire a coloanei sonore pentru pelicule care au marcat istoria cinematografiei. Formula instrumentală, în diferitele proiecte ale ansamblului, este variabilă, incluzând uneori, în funcţie de necesităţile rezolvărilor sonore, un violoncel sau o vioară. Printre proiectele formaţiei se numără cine-concertele: „The Wind” (SUA, 1928, regia Victor Sjöström), „Tabu” (SUA, 1931, regia Friedrich Wilhelm Murnau), „Puzzle suprarealist” (Franţa, 1924-1929, trei scurt-metraje de avangardă: „Baletul mecanic”, regia Fernand Léger, „Câinele andaluz”, regia Luis Buñuel, şi „Antract”, regia René Clair), „Genuine” (Germania, 1920, regia Robert Wiene), „Shiraz – A Romance of India” (Marea Britanie-Germania-India, 1928, regia Franz Osten), „Căruţa fantomă” (Suedia, 1921, regia Victor Sjöström) şi premiera absolută „România etnografică. Restituiri Dem Demetrescu” (România, 1936-1940, regia Dem Demetrescu). Formaţia a participat cu proiecte de film şi muzică la Festivalul Filmului European, Festivalul Naţional de Teatru, TIFF Sibiu, Festivalul de Film Horror & Fantasy „Luna Plină” Biertan, Festivalul de Psihanaliză şi Film Bucureşti, FânFest Roşia Montană, Festivalul de Film şi Istorii Râşnov, Serile Filmului Românesc Iaşi, Alba Iulia Music and Film Festival, Dracula Film Festival Braşov, ArtFestin Făgăraş, Bookfest, Street Delivery, Noaptea Albă a Galeriilor, „No Silence, Please!” de la Centrul Ceh şi Orgelsommer Mediaş, dar şi la proiecţii, recitaluri de poezie sau concerte de improvizaţie în spaţii neconvenţionale. Criticii de film Tudor Caranfil şi Irina Margareta Nistor au fost adesea invitaţi să prefaţeze spectacolele formaţiei.

About Author

Connect with Me: