Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți / credidam-english-version
Libertate la Bremen

An nou şi o nouă producţie la Naţionalul din Iaşi – Libertate la Bremen

„Libertate la Bremen” de Rainer Werner Fassbinder, un spectacol realizat de Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași în coproducție cu FaPt – Fabrica de Artă și Producție Teatrală Iași și Centrul Cultural German Iași este cea dintâi premieră a anului în curs.

Traducere: Victor Scoradeț. Regia: Florin Caracala. Cu: Petronela Grigorescu, Ionuț Cornilă, Daniel Busuioc, Georgeta Burdujan, Livia Iorga, Mălina Lazăr, Doru Aftanasiu, Radu Homiceanu, Constantin Avădanei, Dumitru Georgescu, Horia Veriveș, Gabriel Anton. Asistență regie: Irina Crețu&Tudor Nicorici. Concept scenografic: Ana Ienașcu. Video: Andrei Cozlac. Univers sonor: Eduard Draude. Colaboratori video/scenografie: Flow Development&Conceptural SRL. Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 16 ani.

„Libertate la Bremen” este una dintre cele mai cunoscute piese ale lui Fassbinder. Ea are la bază evenimentul petrecut în Germania, în secolul al XIX-lea, când doamna Gottfried, născută Timm și văduvă Miltenberg, a fost decapitată în public, la Bremen, la 21 aprilie 1831, pentru că a otrăvit cincisprezece oameni, majoritatea bărbați, dar și femei. Deși știrea a ținut prima pagină a ziarelor, nimeni nu a aflat vreodată ce a determinat-o pe femeie să devină o criminală în serie.

Fără să apeleze la recontextualizare, Florin Caracala, regizorul spectacolului, descifrează în profunzime textul și îl expune scenic printr-o dioramă, un tablou vivant care portretizează manifestarea relațiilor istoric inegale între femeie și bărbat, o vitrină de muzeu în care ni se înfățișează o lume de secol XIX unde bărbații și femeile se stereotipează reciproc și a căror tensiuni își găsesc ecouri profunde și astăzi, chiar dacă societatea contemporană le acoperă cu termeni de „political corectness”.

Geesche Gottfried a crescut și trăiește într-o lume patriarhală, în care inegalitatea dintre condiția femeii și cea bărbatului este considerată naturală. Dominaţia bărbatului şi supunerea femeii sunt norme socio-umane bine stabilite. Viaţa publică, civilă, economică sunt domenii interzise femeilor. Singurul domeniu, propriu lor, este cel al familiei, iar aici sunt numai îndatoriri: faţă de părinţi, soţ, copii.

Geesche Gottfried este o femeie inteligentă pentru a respecta regulile și voința opresivă a societății, a soțului și a părinților săi. Ea dorește să-și schimbe radical viața. Vrea respect, vrea dragoste, fericire, succes și nu mai vrea să se supună nici unei reguli sociale de adecvare sau comportament.

Geesche, a cărei viață este caracterizată de abuz, respingere și umilire, devine o rebelă și încă una foarte periculoasă. Ea luptă pentru propria fericire, dragoste și independență, eliminându-i pe rând pe cei care i se opun. Pentru Geesche condiţia unei existenţe autodeterminate este libertatea totală, iar asta înseamnă libertate faţă de lipsuri și teamă. Ea duce o luptă cu sistemul și societatea căreia trebuie să i se supună, iar în numele dobândirii drepturilor și libertății face absolut orice, inclusiv îi ucide pe cei apropiați.

Spectacolul lui Florin Caracala este o parabolă despre radicalizare, despre acțiuni extreme și despre consecințele care decurg atunci când nevoile și drepturile naturale ale omului sunt nerecunoscute, restricționate sau retrase de către sistem și societate. Atunci când aceste nevoi și drepturi nu sunt îndeplinite, sau sunt îngrădite, violența dinăuntru ajunge să iasă din matcă și să se reverse cu o forță de nestăvilit, pentru că ființa umană nu poate nega ceea ce se află în ea în mod natural. Sistemul și societatea o creează pe Geesche Gottfried. Ea devine o criminală în serie, dar înainte de toate este o ființă umană, ca oricare alta, cu dreptul la libertate, demnitate și fericire.

Din vitrina expozițională, la distanță de două secole, Geesche Gottfried ne atenționează că în zilele noastre, în era ce pare a fi una a emancipării, bezna veacurilor trecute nu s-a împrăștiat cu totul. Avertismentul ei capătă astfel mai multă semnificație pentru societatea contemporană, în care discriminarea de gen, violența domestică, crearea de profiluri rasiale, drepturile homosexualilor, etc., rămân încă probleme acute. Atunci când sistemul, societatea, oamenii nu apără adevăratul sens al egalității și a aplicării sale legate de drepturile naturale ale omului, atunci devenim responsabili indirect și pentru radicalizările și violențele care au loc.

„Libertate la Bremen” este realizat în cadrul proiectului „UnderAct – Program de rezidențe și mobilitate artistică”, finanțat de Primăria Municipiului Iași, prin Programul Anual de Finanțare Nerambursabilă destinat proiectelor culturale propuse de organizațiile neguvernamentale din Municipiul Iași.

About Author

Connect with Me: