Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți / credidam-english-version
carlo torlontano2

Alphorn-ul, adus pentru prima oară la Braşov

Miercuri, 13 februarie 2019, de la ora 18.30, în Sala Operei, vă invităm la un Concert simfonic inedit susţinut de Kamerata Kronstadt, dirijată de maestrul Cristian Oroşanu, în cadrul Festivalului Internaţional W.A. Mozart 2019, organizat de Opera Braşov, cu sprijinul Consiliului Local şi al Primăriei Municipiului Braşov,. În programul evenimentului, sunt cuprinse lucrări semnate de W.A. Mozart: „Sonata nr. 13, KV. 328”, „Divertimento KV. 137” şi „Serenade nr. 6, KV. 239”, „Sinfonia Pastorella” pentru alphorn şi orchestră de coarde, o lucrare a lui Leopold Mozart, tătăl marelui compozitor, rămas în umbră pentru a susţine cariera fiului său şi „Sinfonia Pastoritia” pentru alphorn şi orchestră de coarde de Anton Zimmermann. Prima piesă din concert, „Sonata nr. 13”, va avea patru solişti: la vioară, violă şi contrabas şi un invitat de marcă în orchestră, organistul Bisericii Negre, Steffen Schlandt, care va cânta pe o orgă portabilă.

Elementul spectaculos şi inedit al acestui concert este alphorn-ul, un instrument specific Alpilor, folosit pentru a transmite semnale sonore. El va fi adus pentru prima dată la Braşov de solistul italian Carlo Torlontano, cel care va oferi publicului „Sinfonia Pastoritia” şi „Sinfonia Pastorella”, primele două concerte scrise pentru alphorn din istoria muzicii clasice.

„Acum mulţi ani, am călătorit în Alpi şi am zărit un alphorn într-un mic magazin din munţi. Am încercat să cânt la el şi a fost… dragoste la prima vedere! Din primul minut m-am îndrăgostit de sonoritatea lui. În special am fost fascinat de puritatea sunetului şi am avut sentimentul că ţin un instrument viu în mâini. Simt vibraţiile lemnului, un sentiment pe care alte instrumente nu mi-l dau. De atunci am decis să introduc acest instrument în sălile de concert, instrument care este cunoscut mai mult pentru a trimite semnale de-a lungul văilor Alpilor. Majoritatea timpului meu îl dedic promovării alphorn-ului, tradiţiilor şi repertoriului legat de acesta. Intenţia mea, pe care îmi place s-o numesc „misiunea mea”, este să duc alphorn-ul în jurul lumii astfel încât oamenii să se bucure împreună cu mine de melodicitatea acestui instrument neobişnuit. Cântând la alphorn, simt, de asemenea, o stare de pace şi linişte. Şi pentru aceasta îl iubesc!”, afirmă muzicianul italian Carlo Torlontano.

Carlo_Torlontano4

Leopold Mozart a compus o serie de lucrări care implică instrumente mai puţin întâlnite într-o orchestră. El a avut prilejul să asculte un alphorn şi a fost impresionat de măreţia instrumentului, hotărând să-l includă ca solist în „Sinfonia Pastorella”. Această lucrare este chiar prima piesă de muzică clasică dedicată alphorn-ului şi, mulţumită îndrăznelii lui Leopold Mozart, avem acum ocazia să ascultăm acest instrument într-o sală de concert.

Anton Zimmermann este un compozitor născut în Silezia, contemporan al lui Joseph Haydn şi Wolfgang Amadeus Mozart. Zimmermann şi-a desfăşurat marea parte a carierei în Bratislava, unde a lucrat ca violonist, dirijor, compozitor şi impresar. Una dintre lucrările de pionierat din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, care au suferit o revigorare în perioada clasică şi care au contribuit la formarea orientării pastorale a lucrărilor simfonice este „Sinfonia Pastoritia”.

Sâmbătă, 16 februarie 2019, de la ora 18.30, în Sala Operei, tot în cadrul Festivalului Internaţional W.A. Mozart 2019, este programat spectacolul cu opera „Flautul fermecat” de W.A. Mozart. Operă–basm, dar şi operă cu idei filosofice profunde şi puternic moralizatoare, „Flautul fermecat” a produs o schimbare în ceea ce priveşte concepţia şi, mai ales, percepţia asupra genului liric. Drumul către adevăr, curaj, iubire, prietenie, autodepăşire, stăpânire de sine sunt coordonatele pe care le-au urmărit compozitorul W.A. Mozart şi libretistul Emmanuel Schikaneder când au creat această minunată lucrare ce nu lipseşte din repertoriul teatrelor lirice din întreaga lume. Combinaţia dintre real şi fantastic, bine şi rău, liric şi burlesc, obişnuit şi exotic sunt redate în pagini muzicale de o strălucire aparte ce au dăinuit peste secole, înscriind opera „Flautul fermecat” în panoplia capodoperelor.

La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Daisuke Soga (Japonia), iar regia spectacolului este semnată de Anda Tabacaru. Scenografia şi costumele sunt create de Rodica Garştea, iar pregătirea corului este asigurată de Leonard Boga.

Din distribuţie, fac parte soliştii: Nicoleta Chirilă – Regina Nopţii, Dan Popescu – Sarastro, Mihai Irimia – Tamino, Maria Petcu-Catrina – Pamina, Nicolae Zaharia – Papageno, Simona Manole – Papagena, Cristian Dicu – Monostatos, Cristina Radu – Doamna 1, Asineta Răducan – Doamna 2, Gabriela Hazarian – Doamna 3, Aurel Aron – Preot 1, Marian Reşte – Preot 2, Andromeda Nemeş – Copil 1, Andreea Gurguiatu – Copil 2, Anca Panait – Copil 3, Ton Taşcă (debut) şi Dan Ionescu – Oameni în armură. Îşi dau concursul Corul şi Orchestra Operei Braşov.

About Author

Connect with Me: