Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți / credidam-english-version
Bauhaus_Berlin

Bauhaus 1919-2019. Influenţa maghiară în teatrul Bauhaus, la Teatrul Maghiar din Cluj

Sâmbătă, 17 august 2019, ora 18.00, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj (str. Emil Isac nr. 28) vernisează expoziţia Bauhaus 1919-2019. Influenţa maghiară în teatrul Bauhaus.

Universitatea de artă Bauhaus din Germania a fost un centru de atracţie internaţională, unde au studiat numeroşi studenţi maghiari şi au predat la fel de mulţi profesori. Ei au avut un rol determinant în viaţa instituţiei, în reformarea spiritului constructivist, în formarea pedagogiei specifice Bauhaus şi a perspectivei moderne de design şi arhitectură.

Şcoala promova unitate a artei şi tehnicii, şi a oferit un model de pregătire, creaţie şi un model social în perioada Republicii de la Weimar (1919-1933), şi-a putut păstra deschiderea şi reţeaua internaţională de contacte.

Influenţa multilaterală a artiştilor maghiari asupra Bauhaus se poate constata de la arhitectură (Breuer Marcell, Forbát Alfréd, Molnár Farkas, Sebők István), design de mobilă şi obiecte, tapiserie (Breuer Marcell, Pap Gyula, Berger Otti) până la grafica publicitară, tipografie şi proiectare de carte (Moholy-Nagy László, Molnár Farkas).

Artiştii maghiari au participat activ şi la producţiile scenice experimentale Bauhaus, cu îndrăzneţe proiecte arhitecturale de teatru (Moholy-Nagy László, Molnár Farkas, Sebők István, Weininger Andor).

Conceptul de teatru, pe de o parte, înseamnă forma complexă a acţiunii artistice şi, pe de altă parte, spaţiul fizic limitat care oferă cadrul pentru relaţia dintre actori şi public. În acest concept s-au integrat multe tradiţii, de la experienţa de circ ambulant a copilului de la ţară până la teatrele antice greceşti. În ideea Teatrului sferic scena nu este un spaţiu delimitat, ci o structură mobilă, proiectată în jurul axului vertical al sălii cu scaune aşezate pe suprafaţa interioară a unei sfere, cu o capacitate de 5000 de locuri.

Expansiunea spaţiului fizic a fost elaborat cel mai consecvent de Moholy-Nagy László. Schiţele sale de scenografie şi costume urmăreau cerinţele clasice ale teatrului, totuşi el a urmărit exemplul teatrului rus de avangardă. Urmărind modelul constructiviştilor ruşi, pentru Moholy-Nagy scena teatrului era, înainte de toate, o structură funcţională.

Macheta expusă s-a realizat pe baza proiectului de Teatru sferic al lui Weininger Andor.

Expoziţia va fi vernisată de către Tompa Gábor, directorul Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, alături de Kósa András László, directorul Institutului Balassi – Institutul Maghiar din Bucureşti.

Expoziţia face parte din programul Zilelor Culturale Maghiare din Cluj.

About Author

Connect with Me: