
Alexa Niculae: ”Este complicat să te înscrii la un concurs ca artist independent, pentru că tu trebuie să faci toată munca de organizare”
Invitata emisiunii ”Dreptul de a fi artist”, Alexa Niculae, ne-a vorbit despre provocările pe care le-a întâlnit în cariera sa, dar și despre faptul că este o susținătoare activă a drepturilor de autor și conexe ale creatorilor și interpreților.
Publicul o cunoaște în calitatea sa de interpretă și textieră, dar Alexa este și o actriță din ce în ce mai prezentă în spațiul public.
De curând, a fost numită ambasador CLIP, o campanie a Organizației Mondiale pentru Proprietate Intelectuală (OMPI).
”Surprinzător am ajuns în această campanie, acum câteva luni am fost invitată în calitate de artist, la o conferință care acoperea zona acesta, de muzică în epoca digitală. Am fost invitată să vorbesc într-un panel despre provocările artistului din România și cum înțeleg eu povestea cu drepturile. Unii dintre paricipanți erau membrii OMPI și ceva din ce am povestit eu acolo le-a plăcut și li s-a părut că sunt exact pe proiectul pe care îl aveam ei în desfășurare, adică CLIP, însemnând Creatorii Învață Proprietate Intelectuală.
Nu o să fie doar în România, este deja o campanie mondială, mai sunt alți speakeri. Totul este simplu explicat pentru că sunt atât de multe tehnicalități.”, spune Alexa Niculae.
Artista povestește că motivul pentru care îi poate informa și sfătui pe tineri este legat și de faptul că s-a confruntat cu termeni și legislația în domeniu încă de la debut. După multe concursuri TV, a venit rândul Eurovision, competiție care a reprezentat o altă etapă a carierei sale.
”Fiecare aparție pe scenă, sub presiune, pentru că atunci, la consursuri, era multă presiune, multă lume în sală, era și multă audiență la vremea respectivă, a contat. Cred că atunci mi-am găsit eu puterea, în sensul că, indiferent ce se întâmplă, eu trebuie să fiu bună, pentru că eu asta îmi doresc să fac.
Am încercat de foarte multe ori la Eurovision, uneori am vrut eu, uneori m-am trezit în concurs, am colaborat o grămadă de timp cu compozitorul Mihai Alexandru. El mă punea să scriu piesele, și după câteva luni îmi spunea: știi că participăm la Eurovision! În fiecare an, și în unul din ani mi-a dat două piese să scriu, cu 4-5 luni înainte de selecția națională, și una dintre ele a fost piesa ”Yodel it”, pe care a înscris-o și piesa care a și câștigat.”, mai spune Alexa.
De altfel acest duet interpretat de Ilinca și Alex Florea a reprezentat cea mai mare performanță a României la Eurovision clasându-se pe locul șapte în finala concursului, care a avut loc la Kiev în Ucraina.
”Acolo a ieșit foarte bine, cel mai mare punctaj pe care l-a luat România. Sunt și foarte multe orgolii la mijloc, nu poți face nimic altceva decât să te prezinți cât de bine poți tu. Este complicat să te înscrii la un concurs ca artist independent, pentru că tu trebuie să faci toată munca de organizare, am avut aceste experiențe acum trei ani și a trebuit eu să angajez oameni, costume, sală de repetiții și aproape nu mă puteam concentra pe ce cânt, pentru că aveam 1000 de alte lucruri de făcut pe lângă.”, povestește invitata noastră.
Despre noile tehnologii Alexa spune că ar trebui să fie reglementate și ar trebui punctat atunci când avem de-a face cu un produs realizat de companiile care dezvoltă programe AI.
”Orice piesă care este generată de un AI trebuie să aibă un trademark ca să fie recunoscută în sistem, cred că este încă o chestie care se reglementează și se dezbate. Dar dacă îmi folosești vocea, da-ți-mi bani pentru că îmi folosiți vocea.
Fiecare artist are viziunea sa, dacă tu ești artist de muzică country și apare o melodie cu vocea ta, care nu te reprezintă, e umilitor. Care este scopul acestor aplicații, în primul rând că oamenii care le creează clar vor face bani din invențiile lor. Dar de cele mai multe ori se fac bani în detrimentul artiștilor.”, a concluzionat Alexa Niculae.
Interviul intergral poate fi urmărit mai jos: