
CREDIDAM a transmis Guvernului poziția sa privind răspunsul României la avizul Comisiei Europene
În urma consultărilor desfășurate luni, 15 decembrie 2025, la Palatul Victoria, Prim-ministrul României, Ilie Bolojan, a dispus constituirea unui grup de lucru format din reprezentanți ai Ministerului Culturii, organismelor de gestiune colectivă și autorilor/artiștilor interpreți. Scopul acestui demers este transmiterea, în termen de maximum o săptămână, a unei poziții oficiale către Comisia Europeană, ca răspuns la avizul motivat transmis României la data de 18 iunie 2025.
În acest context, CREDIDAM a transmis pe 18 decembrie 2025 o scrisoare oficială către Guvernul României, în atenția Prim-ministrului, prin care semnalează o serie de probleme grave legate de modul în care Ministerul Culturii gestionează acest proces legislativ.
Acces limitat la Avizul motivat al Comisiei Europene
În scrisoarea transmisă, am semnalat faptul că, la data de 16 decembrie 2025, am fost invitați la sediul Ministerului Culturii, unde ni s-a pus la dispoziție exclusiv pentru citire, timp de câteva minute, Avizul motivat transmis de Comisia Europeană. Acest document nu ne-a fost comunicat oficial, deși organismele de gestiune colectivă sunt direct vizate de modificările legislative propuse.
Totodată, din analiza avizului reiese că explicațiile transmise de statul român Comisiei Europene nu au evidențiat suficient faptul că solicitările acesteia sunt deja transpuse în legislația națională.
Risc major pentru piața drepturilor de proprietate intelectuală
Am atras atenția că adoptarea proiectului de Ordonanță de Urgență în forma actuală riscă să genereze haos pe piața drepturilor de proprietate intelectuală, cu efecte directe asupra drepturilor autorilor și artiștilor interpreți. Consecințele vor fi pierderi financiare semnificative, atât pentru titularii de drepturi, cât și pentru bugetul de stat al României, ca urmare a blocajelor în colectare și a scăderii gradului de conformare a utilizatorilor.
Poziția CREDIDAM privind colectorul unic
În ceea ce privește propunerea privind instituirea unui colector unic, am solicitat realizarea prealabilă a unui studiu de impact, care să:
-
evidențieze efectele obiective, pozitive și negative, ale funcționării unei asemenea structuri pe o piață care funcționează de aproape 30 de ani, în care activitatea celor patru organisme de gestiune colectivă este strict reglementată atât de legislația Uniunii Europene, cât și de legislația națională;
-
analizeze impactul asupra unui sistem care, în forma actuală, asigură transparență, eficiență și o comunicare constantă atât cu mediul de afaceri, cât și cu beneficiarii – titularii de drepturi;
-
precizeze sursele de finanțare ale noii structuri propuse.
Am subliniat, de asemenea, că, potrivit Legii nr. 8/1996, organismele de gestiune colectivă din România nu pot avea cheltuieli administrative care să depășească 15% din sumele colectate și repartizate. În prezent, aceste venituri acoperă la limită cheltuielile administrative, iar CREDIDAM nu înregistrează sume nerepartizate sau nerevendicate.
În aceste condiții, rămâne neclar modul în care ar putea fi finanțată o structură suplimentară capabilă să asigure o colectare cel puțin la nivelul actual, fără a afecta direct veniturile artiștilor interpreți.
Apel la responsabilitate și dialog real
Ne reafirmăm poziția fermă: modificarea Legii nr. 8/1996 trebuie realizată responsabil, predictibil și transparent, cu respectarea obligațiilor europene, fără a distruge un sistem funcțional și fără a sacrifica interesele legitime ale artiștilor interpreți.
Vom continua să informăm publicul și membrii noștri cu privire la toate evoluțiile acestui proces legislativ.